Redirects er godt – direkte links er bedre

Du har sikkert hørt om redirects? Altså at hvis man ændrer eller sletter en side på en website, bør man redirecte den til en anden side. Det gør man især af to årsager:

  1. For at brugerne stadig kan finde siden, hvis de klikker på et link, der fører til den.
  2. Så sidens placering i Google bevares eller måske endda forbedres.

Når man laver en redirect skal det være en såkaldt 301-redirects, der fortæller Google, at der er tale om en permanent flytning. Men nu er denne artikel ikke en artikel om hvordan man laver redirects – derimod at det ikke i alle tilfælde er godt kun at lave redirects, men at man skal udbygge med nye links.

Det gør sig især gældende, når der er tale om eksterne links til en website, som flyttes til et nyt domæne. Her kommer en case, der viser det tydeligt:

Redirects tælles ikke med som eksterne links

I foråret 2019 opdelte firmaet Frellsen deres indhold i to selvstændige websites, hvoraf den ene var frellsenkaffe.dk. Alle sider fra den tidligere website blev redirectet og til en start så alt for så vidt godt ud. Mange af de eksterne links, så ud til at blive “flyttet med over” og placeringerne i Google blev kun i begrænset omfang berørt. Nedenfor kan du se antallet af links, som værktøjet Moz har opfanget:

antal eksterne links

I løbet af sommeren 2019 var antallet af eksterne links helt oppe på 156, selvom ikke mange af dem førte ind til frellsenkaffe.dk, men til frellsen.dk. Men siden er det gået nedad bakke og antallet af links er nu nede på kun 10, som alle er direkte links.

Domain Authority påvirkes af antal links

Og samtidigt med dette er Domain Authority (DA) også faldet, hvilket kan ses her:

udvikling i domain authority

DA startede på 4, men steg meget hurtigt til 14, hvorefter den er faldet nogle måneder i træk – samtidigt med faldet i antal links – så den nu er 8.

Og i denne periode er der stort set ikke bygget nye links til den nye website.

Samtidigt med faldet i antal eksterne links og domain authority er placeringerne i Google faldet og dermed også trafikken til websiten. Hvilket i sidste ende – alt andet lige – betyder færre leads (dette er dog dels opvejet af en bedre performende website).

Så for at afhjælpe denne udfordring er vi nu i gang med at flytte så mange af de eksterne links til frellsenkaffe.dk som muligt. Det er et tidskrævende arbejde, men det virker. Ligeså har vi påbegyndt et nyt linkbuildingprogram for også at skaffe helt nye links til websiten.

For direkte eksterne links er vigtige i enhver SEO proces og er altså nødvendige i stedet for redirectede links.

0 svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i debatten?
Du er velkommen til at deltage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *