Hvad er SEO? En enkel guide til søgemaskineoptimering

Her er et overblik over, hvad SEO er og hvordan det virker. Det er alt sammen emner, som vi også bruger i vores SEO coaching programmer og som du lærer at implementere der. I denne artikel kan du læse om:

Hvad er SEO?
On-site optimering
Off-site optimering eller ekstern omtale
Værktøjer

Hvad er SEO?

Måske er det bedst at starte med at definere hvad SEO ikke er:

SEO er IKKE:

  • IKKE et spørgsmål om at købe søgeord
  • IKKE et spørgsmål om at manipulere Google
  • IKKE altid en hurtig proces
  • IKKE enormt svært, når du først kender det basale

Ved hjælp af søgemaskineoptimering (SEO) forsøger vi at få en side så højt op i Google som muligt på en given søgning. Og det er vigtigt – for er din hjemmeside ikke i toppen af Google, så er der ikke nogen, der finder den.

Der er lavet forskellige undersøgelser af, hvilke søgeresultater folk klikker på og en førsteplads i Google får ca. 25-30% af disse klik, mens de første 5 resultater tilsammen får 75% af alle klik. Så er din side ikke i top 5, er den næsten usynlig.

Kort fortalt går SEO ud på:

  1. De ord (søgeord) du anvender er vigtige.
  2. Titlen og meta beskrivelsen på dine sider er vigtige.
  3. De links, der peger ind på din website, er vigtige.
  4. Ordene, der anvendes i disse links (kaldet ankertekst), er vigtige.
  5. Dit tekniske setup er vigtigt for at Google kan læse og forstå din website.
  6. Dit domæne er vigtigt. Man taler om Domain Authority.
  7. Indhold er vigtigt – mængde og kvalitet.

On-site Optimering

On-site optimering er al den optimering, du kan foretage på selve din hjemmeside og som du selv kan styre. Den omhandler især:

  • Søgeordsanalyse
  • Title tags
  • Meta beskrivelse
  • Overskrifter
  • Optimering af billeder
  • Indhold og brødtekst
  • Interne links

Søgeordsanalyse

Søgeord kan typisk opdeles i tre forskellige kategorier, der ikke alle er lige vigtige for en virksomhed eller som i hvert fald skal anvendes med denne viden i baghovedet. De tre typer er:

  1. Informationssøgeord
  2. Navigationssøgeord
  3. Kommercielle eller købsrelaterede søgeord

For at kunne klassificere de enkelte søgeord er man nødt til at gå lidt om ”bag” søgeordet og tænke på, hvad personens intention er, når hun bruger søgeordet. Altså hvad vil hun gerne opnå – hvilket resultat i søgemaskinen vil hun gerne have?

Det gælder om at finde søgeord, der er kommercielle og hvor konkurrencen ikke er så stor. Til den brug kan man anvende Googles Søgeordsværktøj.

Title Tag

  • Den vigtigste faktor i on-site optimering.
  • Title-tag fortæller læseren (og Google) hvad siden omhandler.
  • Den skal være ca. 65 karakterer lang.
  • Title-tag skal være unik på alle sider.

Meta Beskrivelse Tag

  • Bør ikke være længere end 156 karakterer.
  • Dit primære søgeord bør nævnes i beskrivelsen.
  • Meta beskrivelsen har IKKE indflydelse på placeringen i Google, men den påvirker klikraten (hvor mange der klikker på resultatet).
  • Meta beskrivelsen kan ikke ses på din side, kun i html-koden.
  • Såfremt der ikke findes en meta beskrivelse eller hvis den ikke er relevant, tager Google noget andet tekst fra din side og viser det til brugerne.

Overskrifter (H-tags)

  • Overskrifter anvendes til at strukturere din side.
  • Der bør være én hovedoverskrift, der indeholder dit søgeord og som er en såkaldt H1.
  • Underoverskrifter angives som H2, H3…

Indhold/Brødtekst

  • Der findes ikke et “minimum antal ord” for hver side, men det anbefales at skrive mindst 100 ord for at Google har nok tekst til at klassificere siden. Det bør dog ikke være antallet af ord, men kvaliteten, der skal være afgørende.
  • De vigtigste søgeord må gerne nævnes i starten af teksten, men skriv for brugeren!
  • Søgeordene eller synonymer må gerne gentages nogle gange i teksten, men du må ikke overdrive!

Optimering af billeder / ALT tekst

  • Søgemaskiner kan se billeder – kun læse tekst.
  • Svagtseende og blinde anvender ALT tekst for at få læst en tekst om billedet op.
  • I SEO anvender vi ALT tekst til at beskrive billederne med søgeord.
  • Filnavnet bør også indeholde søgeordet.
  • Overdriv ikke.

Interne Links

  • Link til dit indhold fra egne sider.
  • Brug en beskrivende ankertekst.

Off-Site Optimering

Off-site optimering er lige så vigtig som on-site optimering – ja, den er faktisk vigtigere, da den for alvor kan flytte dine placeringer i Google. Et link fra en anden hjemmeside, der peger ind på din hjemmeside er at betragte som en ”stemme” på din hjemmeside. Så alt andet lige får din hjemmeside en højere placering i Google, hvis den har flere indgående links. At skaffe flere links til sin website kaldes også for Link Building, men i dag er det ikke så simpelt som det har været.

Når man skaffer links til sin website er der tre forhold, der er vigtige:

  • Mange links
  • Relevante links
  • Kvalitetslinks

Mange links
Antallet af links skal ses relativt i forhold til dine konkurrenter på nettet. Nogle markeder og brancher er mere konkurrencepræget end andre og antallet af ”nødvendige” links svinger meget fra branche til branche eller fra søgeord til søgeord. Men alt andet lige er mange links bedre end få links.

Relevante links
Alle links er ikke lige. Relevansen af websiten, hvorfra linket kommer, er vigtig. Så sælger du ’kaffemaskiner til erhverv’, er det vigtigere, at dine links kommer fra websites, der omhandler kaffe, kaffemaskiner eller kontortilbehør end at de kommer fra websites, der har indhold om f.eks. løbesko eller ure.

Kvalitetslinks
Det betyder tillige meget, at den website, der linker til din hjemmeside, har stor linkpopularitet og har høj såkaldt Domain Authority eller PageRank, der er Googles måleenhed. Et link fra dr.dk vil således helt sikkert betyde at din website vil ryge op i Google. Og det uanset om siden er relevant.

At skaffe links er en løbende og vanskelig proces. Der findes mange forskellige strategier, taktikker og teknikker for link building og dem lærer du i coaching programmet. Men i bund og grund handler det om at:

  • Få links fra gode, troværdige websites.
  • Undgå links fra dårlige websites, splogs og link-netværk.
  • Link ud til gode troværdige sider.
  • Lad vær med at linke til spam websites.

SEO værktøjer

Nedenfor finder du en række gode værktøjer, du kan anvende i dit SEO arbejde:

Linkanalyse

Website Analyse

Hidden Content
0 svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i debatten?
Du er velkommen til at deltage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *